Muzyka towarzyszy nam prawie każdego dnia i chyba wszyscy lubimy jej słuchać i mamy swoje ulubione gatunki, wykonawców czy choćby brzmienia. Muzyki możemy słuchać z różnych powodów, na przykład aby łatwiej się zrelaksować czy rozerwać.
W czasie wolnym często odwiedzamy kluby muzyczny i chodzimy na koncerty, gdzie poza muzyką bardzo dużą rolę odgrywają efekty świetlne, które dodatkowo potęgują wrażenia z imprezy. Tego typu efekty powstają za pomocą sprzętu takiego jak lasery, ruchome głowy czy skanery, które pozwalają stworzyć strumienie światła o różnej gęstości i kolorach, w zależności od tego jakim sprzętem się posługujemy. Każde urządzenie oferuje także inne możliwości ruchu, ponieważ światło statyczne choć efektowne na początku, z czasem może się nudzić.
Światło tworzone przez ruchome głowy lub skanery może się poruszać, migać, lub posiadać inne efekty wizualne. Mogą na przykład poruszać się w rytm muzyki, ale aby tak się stało, potrzebujemy sprzętu za pomocą którego zaprogramujemy nasze oświetlenie. Takim sprzętem są sterowniki, czyli konsole, dzięki którym mamy bezpośredni wpływ na to jak będzie się zachowywać oświetlenie.
Przykładem może być sterownik taki jak Eurolite DMX Operator 192, który przeznaczony jest do współpracy z ruchomymi głowami i skanerami. Oświetleniem możemy sterować bezpośrednio podczas występu, lub zaprogramować ruchy, czyli sceny, przed rozpoczęciem imprezy.
Eurolite DMX pozwala zaprogramować aż 240 scen, dzięki czemu możemy je wybrać kiedy zechcemy, tak by odpowiadały wizualnie klimatem aktualnie granej muzyki. Odtwarzanie programów może odbywać się w rytm muzyki lub wg ręcznie nastawionej prędkości lub poprzez możliwości opisanej jako „tap to sync”, ale ciekawostką jest także fakt, że sterować możemy także głosem, za pomocą mikrofonu.
Warto pamiętać, że wpływ na jakość efektów wizualnych ma nie tylko to jakiego sprzętu używamy, ale także konfiguracja zamontowania ruchomych głów lub skanerów. Warto używać parzystej liczby lamp i montować je symetrycznie do siebie.